суббота, 13 января 2018 г.

ნიკოლოზ ბარათაშვილის ლექსი „მერანი“ -ლიტერატურული პარალელები

1. გაკვეთილის თემა
ნიკოლოზ ბარათაშვილის ლექსიმერანი-ლიტერატურული პარალელები
2. სწავლების საფეხური და კლასი
საშუალო საფეხური, XI კლასი
3. საგნის დასახელება მასწავლებლის სახელი, გვარი
ქართული ენა და ლიტერატურა
ლია ჩხაიძე
4. მოსწავლეთა რაოდენობა
27 მოსწავლე
5. განსაკუთრებული მიდგომების საჭიროების მქონე მოსწავლეთა რაოდენობა და პროფილი
1სსსმ მოსწავლე
6. გაკვეთილის სასწავლო მიზნები
1. მოსწავლეები გაიაზრებენ, იმსჯელებენ, წარმოადგენენ რომანტიზმს, როგორც ლიტერატურულ მიმდინარეობას. ისაუბრებენ მის ევროპულ წარმომავლობაზე. მის გავრცელებაზე ევროპის სხვადასხვა ქვეყნებში, რუსეთში და საქართველოში. იმსჯელებენ ქართული რომანტიზმის წარმოშობის მიზეზებსა და მის თავისებურებებზე.
2. მოსწავლეები წარმოადგენენ და იმსჯელებენ ნიკოლოზ ბარათაშვილის ლექს ,,მერანისიდეურმხატვრულ ანალიზს.
3. მოსწავლეები შეძლებენ მოძიებული სამეცნიერო ლიტერატურის დაკავშირებას ლექსის ანალიზთან.
4. მოსწავლეები გაავლებენ ლიტერატურულ პარალელებს ნიკოლოზ ბარათაშვილისმერანსადა პოლონელი რომანტიკოსი პოეტის ადამ მიცკევიჩისფასისსშორის, „მერანსადა შოთა რუსთაველისვეფხისტყაოსანსშორის, „მერანსადა გალაკტიონ ტაბიძისლურჯა ცხენებსშორის. იმსჯელებენ მათ მსგავსებასა და განსხვავებაზე, ეპოქაზე და ამ შემოქმედთა პოეტური ხედვის თავისებურებებზე.
5. მოსწავლეები იმსჯელებენ, რომ რომანტიზმი დღესაც არსებობს ხელოვნებაში და ახალახალ სივრცეებს იპყრობს. ისაუბრებენ, ვინ იყვნენ ქართული რომანტიზმის წარმომადგენლები და მათ შორის როგორი ადგილი უკავია ნიკოლოზ ბარათაშვილს.
7. ეროვნული სასწავლო გეგმით განსაზღვრული მისაღწევი შედეგები/ინდიკატორები
·  მოსწავლე კითხულობს და აანალიზებს სხვადასხვა პერიოდის ტექსტებს. მათში ასახული ინფორმაციის, თემების, იდეების და პრობლემატიკის თვალსაზრისით.
·  აანალიზებს, როგორ გამოიყენება მხატვრულიარამხატვრული ტექსტის ელემენტები მისი ინტერპრეტაციის დროს.
·  აანალიზებს მხატვრული ნაწარმოების ენობრივ საშუალებებს ფუნქციონირების თვალსაზრისით.

8. თანმიმდევრობა (აქტივობა, დრო)
აქტივობა 1. გონებრივი იერიში (საერთო საკლასო მუშაობა)
მიზანი: მოსწავლეთა მოტივაციის შექმნა.
დრო3 წთ.
აღწერა: მოსწავლეთა მოტივაციის შესაქმნელად მასწავლებელი მთელი კლასის წინაშე სვამს კითხვებს:
 ) სად წარმოიშვა რომანტიზმი, რომელ საუკუნეში?
 ) რა არის მისი ძირეული მახასიათებლები?
) დავასახელოთ ევროპის წამყვანი ქვეყნების რომანტიკოსები.
) რამ განაპირობა ქართული რომანტიზმის წარმოშობა?
) როგორ ხასიათს ატარებდა ქართული რომანტიზმი?
) ვინ არიან ქართული რომანტიზმის წარმომადგენლები?
) როგორი სტილით წერდნენ ქართველი რომანტიკოსები
 კლასი პასუხობს დასმულ შეკითხვებს, მასწავლებელი აკეთებს შესაბამის კომენტარებს.
 აქტივობა 2.(საერთო საკლასო მუშაობა)
მიზანი: ნიკოლოზ ბარათაშვილის ლექსისმერანისიდეურმხატვრული ანალიზი.
დრო: 5 წთ.
აღწერა: მასწავლებელი მთელი კლასის წინაშე სვამს კითხვებს. დასმულ შეკითხვებზე გაცემული პასუხების  მიხედვით მოვახდენთ ლექსის იდეუმხატვრულ ანალიზს:
 ) რა გახდა . ბარათაშვილისმერანისდაწერის საბაბი?
) რა არის მარანი?
) რისი სიმბოლოა ყორანი?
) საით მიაფრენს ლექსის ლირიკულ გმირს მერანი?
) როგორი ფიქრები აწვალებენ პოეტს?
 ) რა დაბრკოლებები უნდა გადალახოს მერანმა?
 ) რისთვის არის მზად ლექსის ლირიკული გმირირა შეუძლია დათმოს?
) ვინ ეგულება გულის მესაიდუმლედ ლექსის ლირიკულ გმირს?
) რას ამბობს, სად ვერ დაიმარხება ლექსის ლირიკული გმირი?
) რისკენ მოუწოდებს, რას სთხოვს ლექსის ლირიკული გმირი მერანს?
) რომელ სტრიქონში ჩანს ლექსის ლირიკული გმირის დაუმორჩილებლობა ბედისადმი?
) რა არის რეფრენი? დავასახელოთ ის ორი სტრიქონი, რომელიც ამ ლექსის რეფრენია.
 ) რა არის ლექსის ლირიკული გმირის უმთავრესი მიზანი?
 ) რა მისია აკისრია ლექსის ლირიკულ გმირს?
) რისკენ მოგვიწოდენსმერანი?
კლასი პასუხობს, მოსწავლეები მსჯელობენ, აკეთებენ დასკვნებს, მასწავლებელი აკეთებს შესაბამის კომენტარებს.

 აქტივობა 3.(ჯგუფური მუშაობა)
აღწერა:მოსწავლეები მოეწყობიან ჯგუფებად.მასწავლებელი დაურიგებს ბარათებს,რომელზედაც ჩამოწერილია კითხვები;აგრეთვე დაურიგდებად ქსეროასლები ტექსტისა,რომლითაც უნდა იმუშაონ;ფურცლები,კალმები,მარკერები დევს მაგიდაზე.
დრო-მოფიქრებისათვის 5 წთ.პრეზენტაციისათვის-5 წთ.
ჯგუფი N1.
მიზანი: ლიტერატურული პარალელის გავლება პოლონელი რომანტიკოსი პოეტის ადამ მიცკევიჩისფარისსადა . ბარათაშვილისმერანსშორის.
დრო: 5 წთ.+5 წთ.
) რომელ ლიტერატურულ ჟანრს განეკუთვნება ადამ მიცკევიჩისფასისი“?
) ჩამოვაყალიბოთ კიტა აბაშიძის თვალსაზრისი ნიკოლოზ ბარათაშვილისმერანზე“.
 ) ვიმსჯელოთ ვახტანგ კოტეტიშვილის თვალსაზრისზემერანისირგვლივ.
 ) თქვენი აზრით, კონკრეტულად რით ჰგავს ერთმანეთს და რით განსხვავდებამერანიდაფარისი“?
) არსებითია თუ არა მათი მსგავსება და განსხვავება?
 რა არის ყველაზე ხილული პარალელი არ ორ ნაწარმოებს შორის?
 ) რისი სიმბოლოა ყორანიფარისისმიხედვით?
 ) რას ესრაფვის არაბი ბედუინიფარისში?
კლასი პასუხობს, მოსწავლეები მსჯელობენ, მასწავლებელი აკეთებს შესაბამის კომენტარებს.
ჯგუფიN2.
მიზანი: ლიტერატურული პარალელის გავლებამერანსადა შოთა რუსთაველისვეფხისტყაოსანსშორის.
დრო: 5 წთ.+5 წთ.
აღწერა: მასწავლებელმა წინა გაკვეთილზე მისცა დავალება, რომ მოეძებნათვეფხისტყაოსანშიის ადგილები, წაეკითხათ და ამოეწერათ, სადაც ნახსენებიამერანიდაყორანი“. მასწავლებელი სვამს კითხვებს:
) სად უნდა ვეძებოთ . ბარათაშვილის შთაგონების სათავე?
 ) სად, რომელ ნაწარმოებშია პირველად გაელვებული მერანი? (დავასახელოთ მაგალითები).
 ) სად გვხვდება პირველადშავი ყორნისსიმბოლიკა?
) რაზე არიან ამხედრებული რუსთაველის მაღალზნეობრივი გმირები?
) რაზეა ამხედრებული ბარათაშვილის ლირიკული გმირი?
 ) როგორ გააცოცხლა . ბარათაშვილმა ავთანდილის ანდერძში გამომჟღავნებული დიდი ზნეობრივი მოვალეობის შეგრძნება.
 ) დავასახელოთ პარალელები ორივე ნაწარმოებიდან.
კლასი პასუხობს, მოსწავლეები მსჯელობენ, მყარი არგუმენტებით ამტკიცებენ საკუთარ აზრს. მასწავლებელი აკეთებს შესაბამის კომენტარებს.



  ჯგუფი N3.
მიზანი: ლიტერატურული პარალელის გავლებამერანსადა გალაკტიონ ტაბიძისლურჯა ცხენებსშორის.
დრო:5 წთ.+5 წთ.
აღწერა: მოსწავლეებს უკვე შესწავლილი აქვთ გალაკტიონ ტაბიძისლურჯა ცხენები“. „მერანისსწავლების პროცესში მათ ბევრი დაინახეს ამ ორ გენიალურ ლექსს შორის. ერთი მოსწავლე ზეპირად ამბობს ლექსს. მასწავლებელი სვამს კითხვებს:
 ) რა არის მთავარი ნიშანი, რითაც ეს ლექსები ჰგავნან ერთმანეთს?
) რის წინააღმდეგ ამბოხებაა ორივე მათგანში წარმოდგენილი? ) როგორია მერანის მოძრაობა?
 ) როგორი საგნების გარემოცვაში არსებობს მერანი?
) რისი სახეა ლურჯა ცხენები?
) როგორი სამყაროს არსებები არიან ლურჯა ცხენები?
 ) როგორი სამყაროს არსებაა მერანი და რა თვისებისაა?
მოსწავლეები მსჯელობენ, აკეთებენ დასკვნას, რომ ნიკოლოზ ბარათაშვილსა და გალაკტიონ ტაბიძეს დიდი სულიერი ნათესაობა აკავშირებთ. 




 აქტივობა 6. შეფასება
მიზანი: მუშაობით მიღებული შედეგების შეჯამება.
დრო: 3 წთ.
მოსწავლეთა ორგანიზება (შეფასების ფორმადაკვირვება).
საგაკვეთილო პროცესში ჩართულობა.
შესწავლილი მასალის ცოდნა.
დამოუკიდებელი აზროვნებისა და თანმიმდევრული მსჯელობის უნარი.
 აქტივობა 7. საშინ დავალების მიცემა.
მიზანი: ინფორმაციის შეჯამებაგანმტკიცება.
პასუხისმგებლობის გრძნობის ამაღლება.
დრო: 3 წთ.
აღწერა: მასწავლებელი მოსწავლეებს დავალებად აძლევს, დაწერონ- ნიკოლოზ ბარათაშვილისმერანი და ლიტერატურული პარალელები
9. სასწავლო რესურსები:
1.       სახელმძღვანელო:ქართული ენა და ლიტერატურა:ნ.მარლაკელიძე.ნ.ღონღაძე
2.       ფორმატები,მარკერები,რვეული,ავტოკალამი.
3.       პროექტორი,კომპიუტერი.
4.       ფოტოაპარატი,ვიდეოგადამღები.

10.გამოყენებული ლიტერატურა:
  1. ნ.მაღლაკელიძე.ნ.ღონღაძე:ქართული ენა და ლიტერატურა“, XI კლ. 2013 წ.
  2. თენგიზ წოწონავა. ლიტერატურული ნაწარმოებები სკოლაში, XI კლ. 2008 .
  3.  ქართული ენა და ლიტერატურა სკოლაში, 1979 .
  4. გურამ ასათიანი, „სათავეებთან“, 1982 .

Комментариев нет:

Отправить комментарий